Varför händer inget med FAS 3?

Det är märkligt att det ingen förbättring eller avskaffning av ImageFAS 3 sker trots en aktiv och livlig debatt på diverse forum, i tidningar och sociala media. Deltagare i den här åtgärden är uppgivna och ilskna men vad händer sen? Efter att man gjort sitt arga inlägg?

Tydligen verkar ingen form av opinion från folket ge gehör. Kommentarerna haglar på Facebook och Twitter men sen verkar det ta slut där. Finns det inget ännu mer aktivt att göra?

Arbetsförmedlingen själva har en så kallad kundombudsman, är det någon som riktar sig till dem? De är ju till för att ta emot klagomål. Hur många för vidare sina synpunkter på anordnare till chefen för den handläggare man har? Det är också en väg att gå.

Inte att vägra eller ställa sig upp och hota någon men med argument visa på den utbildning och erfarenhet man har och redogöra för hur en dag på FAS 3 platsen kan se ut. Fikar ni mest och sitter och målar? Dra paralleller till missriktad arbetsträning, kräv förändring.

Viktigt är också att komma ihåg att det numera är tillåtet att söka andra former av åtgärder, utbildningar inom AMS, praktik och nystartsjobb. Sätt press på handläggaren, kräv att få ut listor på praktikplatser, det finns ofta åtminstone några registrerade praktikplatser per förmedling.

Om handläggaren inte lyssnar, be att få byta, det har man också rätt till. Allt måste ske med finess, att komma med lagtexter kring arbetsförmedlingens verksamhet och prata om att man jobbat länge och ”kan sin bransch” går inte hem. Arbetsförmedlingen bortser ifrån de yrkesområden som du kan mest inom eller helst vill jobba inom, det är arbetsviljan generellt de vill se.

Det händer ju uppenbarligen inget med FAS 3, det krävs att klagomål framförs på bred front. Kräv kontakt med chefer och deras chefer i sin tur. Byt arbetsförmedling helt. Påpeka brister direkt till de som anordnar FAS 3 platsen, hänvisa till de dokument eller hemsidor där de ofta utlovar individualitet och målinriktade planeringar.

Lämna en kommentar